Contoh Kalimat yang Buruk Dalam Agama Islam

Contoh Kalimat yang Buruk Dalam Agama Islam

LEMBARAN Islam memerintahkan umatnya untuk mengekalkan lisan (lidah). Menggunakan lisan untuk perkara yang bercakap yang baik, atau lebih baik.

Islam memberikan perhatian khusus untuk oral. Allah dan Rasul-Nya membimbing kita hanya mengeluarkan ucapan atau ceramah dan berguna.


Islam melarang umat Islam mengatakan tidak baik, jahat, gosip, dan sebagainya. "Seorang mukmin tidak menyebarkan fitnah, kursor, badmouth atau berkata busuk" (HR. Bukhari dan el-Hakim).
17 Pantang Oral
Sekurang-kurangnya, abiabiz terdapat 17 hadits-hadits Nabi yang memberikan kita panduan untuk mengekalkan wacana lisan atau, Dr. Muhammad Faiz berkata Almath di 1100 Hadis Terpilih (Gema Insani Press):

1. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah bercakap baik atau berdiam diri. (HR. Bukhari)

2. Siapakah yang boleh menjamin untuk saya untuk terus rahang (mulut) dan di antara kakinya (pubis) maka saya jamin syurga. (HR. Bukhari)

3. Mana-mana perkataan terakhir "La ilaha illa Allah" 'Tidak ada Tuhan melainkan Allah', yang adalah untuk masuk ke dalam syurga. (HR. Abu Dawud)

4. Sesungguhnya di antara ungkapan dan maklumat adalah perkataan sihir. (HR. Bukhari)

5. Apabila salah seorang dari kamu marah tidak kedengaran. (HR. Ahmad). Penjelasan: Talk apabila emosi (marah) boleh mengelirukan.

6. Senyap (tanpa bercakap) adalah kebijaksanaan dan beberapa orang yang melakukan. (HR. Ibn Hibban)

7. melarang Allah tidak banyak bercakap, yang diomongkan, dan satu pembaziran wang dan banyak bertanya. (HR. Asysyihaab)
Lihat juga
Oral ini 17 Pantang Hanya chat baik!
Bagaimana untuk membuang selain Great hadats Bath
Arabic Script Hello, Bismillah
8. Jika ada orang yang mencaci tentang apa yang dia tahu tentang anda, jangan marah kepadanya tentang apa yang anda tahu mengenai beliau sebagai ganjaran untuk anda dan kemalangan anda. (HR. Ad-Dailami)

9. Sesiapa yang suka bercakap banyak kesakitan dan banyak dari mereka banyak dosa, dosa lebih daripada banyak syaitan kunci kepadanya. (HR. At the-Tabaraani)

10. Kebanyakan dosa Adam, untuk lidahnya. (HR. At the-Tabaraani dan-Baihaqi)

11. Jadilah pujian berhati-hati (memuji-muji), sebenarnya, ia adalah penyembelihan. (HR. Bukhari)

12. Nyanyian kepada kawannya di hadapan Nabi, kemudian ia berkata, "Watch, Saya mempunyai cut off kepala anda memotong kepala (disebut berulang kali)". (HR. Ahmad)

13. pasir Seeding di muka orang-orang yang suka memuji dan mendatar. (HR. Muslim)

14. Adakah anda tahu apa yang fitnah? Mereka menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Dia berkata, "menyebut sesuatu mengenai perkara saudaranya tidak suka." (HR. Muslim)

15. Seorang mukmin tidak menyebarkan fitnah, kursor, badmouth atau berkata hilang. (HR. Bukhari dan el-Hakim)

16. Semua orang saya tidak diampuni kecuali yang (berkorban untuk) berhala, yang jelas hari menjadi gelap dan kemudian ditutup oleh Allah, tetapi keesokan harinya ia harus menampakkan diri berkata: "Wahai fulan, malam tadi seperti yang saya lakukan ini ... ini. " Dia membuka tabir yang telah disekat oleh Allah Azza wajalla. (Lynch)

17. bimbang bangsaku telah menjadi orang-orang munafik yang boleh mempertikaikan lidah. (HR. Abu Ya'la). *

Dengan cara yang sama di halaman Pantang Posts 17 oral: Masa bual baik sahaja! Dengan url https://ciriislam.blogspot.com/2018/08/inilah-17-pantangan-lisan-bicara-yang.html

Sila Klik Kongsi Untuk Icon media sosial dengan Klik di bawah dan kerja yang baik untuk anda dan yang lain ...

Sila tinggalkan komen jika terdapat soalan tentang this post 17 Pantang oral Hanya chat baik! The.

https://www.gtainside.com/user/digibaru
https://www.mobilegta.net/en/user/ubaiweb
https://www.mobilegta.net/en/user/digibaru
https://experiment.com/users/berabine
https://experiment.com/users/bbatjokes

 

Baca Juga
SHARE
Subscribe to get free updates

Related Posts

Post a Comment

Popular